maandag 30 januari 2012

Als een vis in het water

"Vooruit, nog ééntje dan..."
Deze uitspraak wordt een beetje uit zijn context gehaald als we lokaal Cz6 binnenlopen voor het laatste college van maandag: Mediawijsheid. Maandagavond college, niet bepaald mijn favoriete bezigheid, maar mijn nieuwsgierigheid wekte me naar het onderwerp van de cursus: samenleven 3.0
3 punt wat? Ja dat dus.
Als ik me niet vergis is 3.0 een uitbreiding van de 1.0- en de daarop volgende 2.0-ontwikkelingen op het web en daarbuiten. Waar bij 1.0 slechts informatie geboden werd aan de gebruiker, kon de gebruiker in 2.0 ook informatie creëren en delen met het web. Van één- naar tweerichtingsverkeer dus. Tot zover is het duidelijk. Nu wordt het wat ingewikkelder. Web 3.0 zou zich moeten kunnen aanpassen aan de gebruiker en dus integreren in de samenleving: Samenleving 3.0.

Ter voorbereiding van het college werden we verzocht om ons bij 8 (!!) verschillende social media aan te melden en iedereen meesleuren die we kennen: mensen vissen, noem ik het. Nu hou ik persoonlijk erg van vis, maar dit ging me toch wat te ver: een keer is de buik rond... Maar goed: 'n slapende kat vangt geen rat, dus vanaf heden ben ik 'actief' op vijf verschillende social media. Yay!
Gelukkig ogen dhr. Van Driel en gastspreker Bieblies poesvriendelijk, dus ik besluit de kat uit de boom te kijken en inderdaad, samenleving 3.0 is erg interessant en zeker de moeite waard om te bestuderen, maar aan de andere kant ook (nog) vrij eenzijdig. De catphrase luidt "durf te delen". En dat is serieuze shizzle: het begint schijnbaar al op je dertiende bij CU2 (schattig!), maar groeit uit tot een verzameling van Gmail, Blackboard, Facebook, Twitter, LinkedIn, Yammer, Skype, Blogspot, Dropbox, Evernote én Edistorm; een behoorlijke bol garen als je het mij vraagt. Overal worden netwerkbuddies vandaan geplukt om je netwerklijst op te vullen. En verder... dat wordt een beetje in het midden gelaten.

Een ander vereiste is dat ze álles van je moeten weten: naam, leeftijd, studie, opleiding, interesses, maar vooral je contactgegevens... Ik weet ook niet zo goed of ik wel zoveel van mezelf wil blootgeven. Ik ben nogal gesteld op mijn privacy en mijn 'me-time', zoals dat zo mooi heet en als iedereen alles al  van je weet; wat blijft er dan over? En een ander issue; wat wordt er (door wie) mee gedaan? Gelukkig komen katten altijd op hun pootjes terecht, zo zeggen de honden... We shall see.

Hoe dan ook, ik zie op de lange termijn wel vis in 3.0. Hoewel ik negentig procent van mijn netwerkbuddies waarschijnlijk slechts van gezicht (vooruit, nu dus ook van naam) zal kennen, zullen er vast wel ergens wat handige lijntjes uit worden gegooid. En de rest? Nouja, altijd handig voor als je... ehh.... nou....



meow.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten