zaterdag 3 maart 2012

#durftedoendromendenkenbeslissen


Ieder mens is verschillend. Groot, klein, licht, donker, dik, dun, rood, bruin, blond, zwart, roze, blauw, paars et cetera...
Ook als het om leren gaat, bedacht Kolb. De één kijkt graag de kat uit de boom, de ander pakt gelijk de kat bij de staart, weer een ander knoopt liever alle touwtjes aan elkaar vast en dan heb je óók nog degene die graag op zijn kin leunt. Die laatste ben ik zeker niet...

fig. 1
Ik een doener met neigingen naar het dromen. Dit blijkt uit mijn leerstijl-grafiek (fig. 1), welke gebaseerd is op de leerstijlen van Kolb.
Op een andere test kwam echter ook de beslisser in me om de hoek kijken.


Het is heel goed mogelijk dat er verschillende uitkomsten zijn, omdat alle vier de types aan elkaar gerelateerd zijn. Volgens Kolb moeten we ze ook niet los van elkaar zien, maar meer in elkaar overvloeiend als in een cirkel.

Beiden uitslagen passen wel bij me, denk ik. Problemen bekijken van zoveel mogelijk verschillende kanten, voor ik overga tot een oplossing; maar daarnaast voorkeur voor een snelle, effectieve aanpak; en toepassing van de stof in de praktijk en eigen ervaringen.

#durftevragen
Een #durftevragen sessie zou de theorieën van Kolb moeten illustreren, maar het ging nog verder dan dat:
Alle vier de types hebben allerlei dingen gemeen. Dit bleek uit een kleinschalig 'onderzoek' onder zo'n 30 studenten van de cursus #uvtmw12. Hoewel ieder type de nadruk legde op zijn 'expertise', waren er zeker ook gelijkenissen. Ik zet ze op een rijtje:

  • Algemene introductie in de sociale media;
  • Een (duidelijk) doel of nut aantonen;
  • Integratie van sociale media liever één voor één dan in één keer alle acht.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten